Olennaista: mitä havaitaan (nähdään, kuullaan, haistetaan) ja tunnetaan, sekä omina ruumiillisina reaktioina tunnistetaan - ei oletuksia
Havaitsijan on tarkoitus kuvata: lapsen ja muiden välillä tapahtuvaa suhteiden kehittymistä – mukaan lukien havainnoijan luoma suhde havaittaviin
Pyrkimys on ymmärtää: tiedostamattomia sisältöjä käyttäytymisessä, kommunikaatiossa ja vuorovaikutuksessa
Mahdollisuus tutustua: transferenssi- ja vastatransferenssi-ilmiöihin
Antaa ymmärrystä: varhaisten kehitysvaiheiden aikana tapahtuneiden ja koettujen vaille jäämisten kohtaamiseen lasten ja aikuisten psykoterapioissa ja psykoanalyyseissa
Mahdollistaa psykoterapeuteille avoimen, odottavan ja tilaa antavan asenteen – sekä varhaisvaiheiden rekonstruktioiden tavoittamisen psykoterapioissa
Johtava vastuukouluttaja ja työnohjaaja (Ryhmä 1): Pirjo Lehtovuori, PsT, psykoterapian erikoipsykologi, koulutuspsykoanalyytikko, koulutuslastenpsykoterapeutti
Vastuukouluttaja ja työnohjaaja (Ryhmä 2): Kaisa-Maria Leskinen, psykologi, koulutuslastenpsykoterapeutti
Perez-Sanches, M. (2020). Baby Observation: Emotional Relationships during the First Year of Life. Harris Meltzer Trust.
Schulman, M. (2002). Vauvahavainnointi - oppia observoimalla. Therapeia-säätiö. Gummerus: Saarijärvi.
Sternberg, J. (2005). Feel the Music: how infant observation develops the equipment for clinical practice. Teoksessa Janine Sternberg: Infant Observation at the Heart of Traineng. Routledge, 84-122.
1400,00 € (sis. alv. 24 %)
22.9.2023 mennessä alla olevalla verkkolomakkeella
Maria Stalter, toiminnanjohtaja, Therapeia-säätiö, hallinto@therapeiasaatio.fi, 050 554 2661